Archiwum prywatne, obecnie w depozycie fundacji, powstawało od 1980 roku. Tworzone w czasie badań terenowych w Polsce, głównie Centralnej, ale też na Lubelszczyźnie, potem w Ukrainie i Białorusi. Do 2011 roku nagrania filmowe, audio i fotografie tworzone były na nośnikach analogowych. Od 2012 roku rozpoczęliśmy digitalizacje i archiwizację.
Wiedzieliśmy, że z digitalizacją trzeba się śpieszyć. Czas jest bezlitosny dla analogowych klisz fotograficznych, taśm magnetofonowych i filmowych. I zrobiliśmy to! Mamy prawie 30 dysków zewnętrznych a na nich:
· 600 godzin zdigitalizowanych taśm magnetofonowych,
· 800 godzin zdigitalizowanych taśm filmowych,
· 4500 wiejskich fotografii,
· 4000 fotografii z badań terenowych.
Czas dla dysków też jest nieubłagany – zaczynają nam “padać”. Nasze dane w chmurze się nie mieszczą. Jeśli słuchacie, korzystacie, i/lub macie takie moce, pomóżcie nam zabezpieczyć zdigitalizowane zbiory. Jako wkład własny w zadaniu archiwummuzykiwiejskiej.pl, zakupiliśmy serwer NAS, ma 4 kieszenie na dyski. By umieścić na nich nasze archiwum i mieć jeszcze miejsce na bieżącą dokumentację, potrzebujemy czterech dysków po 16 TB. Dwa z dysków już mamy! Jeden został zakupiony przez fundację, drugi przez wydawnictwo Muzyka Odnaleziona.
Na pozostałe dwa dyski założyliśmy 10 października 2022 roku publiczną zbiórkę Archiwum Muzyki Wiejskiej | zrzutka na zakup dysków, poprosiliśmy Was o wsparcie, no i mamy to! Dziękujemy wszystkim Darczyńcom – bez Was nie dalibyśmy rady. Dzięki niesamowitej mobilizacji środowiska związanego z muzyką tradycyjną zebraliśmy 209 % kwoty o którą prosiliśmy. Przed końcem zbiórki, wiedząc już, że marzenia się spełniają pożyczyliśmy pieniądze i zakupiliśmy oba dyski. Nie zamknęliśmy zbiórki – czekały nas wydatki związane z konfiguracją serwera NAS i odzyskiem danych z “padniętych” dysków. Wszelkie nadwyżki przeznaczymy właśnie na te działania. I tu będziemy informować o postępach a tym samym o sposobie wydatkowania Waszych pieniędzy.
Edit: 12 czerwca 2023
Zrzutkę wsparły 83 osoby! Zostało zebrane 10 460 zł! Jesteśmy naprawdę wzruszeni – uratujemy dzięki Wam Archiwum! Poniżej spis wydatków i faktury w pdf;
1. koszt zakupu dysków i konfiguracji serwera – 5 098,99 zł,
2. koszt digitalizacji 80 taśm DV oraz obróbki cyfrowej wersji taśmy VHS (została nagrana z wadą) – 1400 zł,
3. koszt zakupu UPC – urządzenia stabilizującego zasilanie prądem (serwer pracuje stale podpięty pod prąd – zdążyliśmy mieć awarię zasilania) – 527,17 zł,
4. koszt obsługi serwisowej – ponowne uruchomienie serwera po podłączeniu do stabilizatora UPC – 246 zł.
W sumie do dnia 24 kwietnia 2023 wydaliśmy 7272,16 zł
Byliśmy w firmie, która zajmuje się odzyskiem danych. No i wiemy już, że jeden z dysków to kopie, czyli nim się nie zajmujemy. Pozostałe dwa wymagają poważnej pracy, nie ruszają napędy, koszt odzysku danych dla każdego z nich wyceniono na 2 500 zł netto. Rozpoznajemy dalej tę sytuację… Zapukamy jeszcze w kilka miejsc i damy znać.
Archiwum było tworzone przez Andrzeja Bieńkowskiego od 1980 roku. Od 2012 zbiory te oraz wszelkie inne, pozyskane w trakcie jego działalności stanowią depozyt fundacji – Archiwum Muzyki Wiejskiej.
Kolekcja zawiera zarówno nagrania audio, jak i filmy (to dokumentacja badań terenowych: nagrania, wywiady z muzykantami, śpiewaczkami), oraz fotografie z badań terenowych (Andrzeja i Małgorzaty Bieńkowskich), dokumentacja życia wsi oraz fotografie archiwalne, dotyczące tradycyjnej kultury i muzyki wsi Polski, Ukrainy i Białorusi. W zbiorach są także zeszyty etnograficzne Andrzeja Bieńkowskiego (opisy badań), dokumenty i korespondencja z muzykantami. Kolekcja zawiera również instrumenty wiejskie.
“Polska, 1980 rok, wali się komunizm. Benzyna na kartki, niczego nie ma. Zaczynam jeździć po wsiach i nagrywać muzykę. Sytuacja dziwna, jest wiele kapel, ale nikt ich już nie potrzebuje, ani na wsi, ani w mieście. Muzykanci wyprzedają instrumenty, przestają grać. Powoli wszyscy o nich zapominają. To była pierwsza trudność – zdobyć dla nich instrumenty. Spotykałem po wielu latach przerwy muzykantów, którzy chodzili ze sobą po weselach. To było ostatnie pokolenie.
Robiliśmy unikalne nagrania i filmy, bez stresu i w naturalnych warunkach, w domach muzykantów. Zbiory dotyczą prawie całej Polski, Ukrainy i Białorusi, to ok. 1500 muzykantów, no i śpiewaczki. W tym rekonstrukcje kapel. Archiwum zawiera zarówno nagrania najstarszych typów kapel wiejskich, jak i współczesnej muzyki weselnej. Tysiące zdjęć terenowych. I perła naszej kolekcji – zdjęcia zrobione przez pierwszych fotografów ze wsi. Fotografowali wesela, zabawy, pogrzeby, codzienne życie…”
Andrzej Bieńkowski